Bagaimana Menukar Template Baru Pada Blogger.com


 Kali ini saya akan menulis dalam Bahasa Malaysia, khas untuk mereka yang mengikuti kelas Media Sosial dan E-Commerce saya. 

Untuk itu saya buatkan satu video tutorial bagi anda semua.  Saya kepilkan skrip video saya pada bawah video ini, supaya anda tidak termiss apa yang saya cakap dalam video tersebut.


Assalamualaikum,

Dalam IskandarInperson kali ini saya akan tunjukkan cara untuk memasang atau install template pada akaun blogger anda. Saya mempunyai blog di iskandarinperson.blogspot.com.  Templatenya lama dan perlu diupdate dengan template baru.

Di google saya masukkan keyword “Blogger Template Free” dan kita akan pilih btemplates.com. Untuk tahun ini saya akan memilih LMS Education Template. Template ini ada yang berbayar dan ada yang PERCUMA. Pilih yang PERCUMA dan downloadkan zip filenya dahulu.

LMS Education Template ini mempunyai dokumentation, saya cadangkan pilih template yang ada "dokumentation" untuk kemudahan anda nanti. Sekarang kita di blogger.com. Dan Blog IskandarInPerson disitu, kita akan mula tukarkan template lama.

Ini adalah ruangan posting kita. Kita check di layout sekejap dan next adalah dengan menekan menu Theme atau tema. Kita mulakan dengan downloadkan template lama. Mana tahu kita nak guna balik nanti.

Seterusnya, template baru yang kita download tadi dalam bentuk zip fail. Kita kena extractkan dulu. Ada 3 fail disitu, pilih fail yang belakangnya tulis xml. Sekarang kita upload template baru. Dengan menekan restore.

Dan lama blog saya sekarang telah ditukar dengan template baru. Sekejap je.

Nantikan video seterusnya, dan jangan lupa melayari www.labeyla.com dan membuat belian disana. Dengan belian anda kami boleh terus menyumbang kandungkan di iskandarinperson.blogspot.com untuk manfaat semua yang membaca.


No comments:

Post a Comment